
 

Journalism Freedom Report v 10        Media Watch Afghanistan        27/03/2006 

 

 
Journalism Freedom Report v.10 

Media Watch Afghanistan 
Azizullah Habibi 

Media Law Mentor 

March 27, 2006 

Intimidation and harassment against media outlets and media practitioners continues 

unabated. These include beatings, insults, harassment, fines, intimidation, detention of 

journalists and lawsuits against media outlets.  

� Afghan TV was fined 70,000 Afghanis (Afs) for airing “X-rated” programs 

by the Public Security Court of Kabul. 

� Khalil Roman, a consultant to the director of the President’s Office and a 

journalist for Tolo TV, resigned from his job as a consultant citing obstacles 

hindering him from carrying out his work.  

� The chief editor of Narenj magazine was detained by U.S. forces for 23 days 

without being charged.  

� A suspected mine explosion destroyed the Radio Television Afghanistan 

antenna in Khogyanai district of Ningrahar province. 

� During a riot in Herat journalists were beaten, threatened and harassed.  

� A Radio Sulh (Radio Peace) journalist in Jabul Saraj, Parwan province, was 

detained. 

� The number of audio-visual media is increasing, and their coverage area is 

extending across Afghanistan.   

1. Fines of Afghan TV increased from 50,000 to 70,000 Afs:  

A private Kabul-based television channel, Afghan TV - which previously was fined 

50,000 Afs  by the Media Commission for Investigating Media-Related Offences 

(MCIMO)  for airing “X-rated” programs -  has been referred to the Attorney-

General’s Office and then to the Public Security Court of Kabul. The station director 

refused to pay the fine.  

During a court session on February 27, 2006, Ahmad Shah Afghanzai, head of 

Afghan TV, denied the charges, saying “our programs are consistent with the 

standards of programs presented by other TV channels and what we broadcast is aired 

by them as well”. He added that Afghan law has never distinguished or identified 

what is X-rated or immoral and what is morally acceptable. Afghanzai accused the 



 

Journalism Freedom Report v 10        Media Watch Afghanistan        27/03/2006 

 

MCIMO of breaching existing laws, and said that according to Article 122 of the 

Afghan Constitution, only the judiciary can issue punishments, while the MCIMO, 

which fined Afghan TV, possessed no such authority.  

Afghanzai’s claim was corroborated by the relevant criminal affairs authorities. 

Afghanzai also said he considered the prosecutor, Asadullah, as biased. He also 

criticized the number of prosecutors as there were two prosecutors present in court 

instead of the usual one. In his defense statement, Afghanzai said he considered the 

commission’s actions to be politically motivated, suggesting that the decision was 

made to secure “favour with the Minister of Information and Culture and Tourism 

[who also heads the MCIMO]. ”  

However, the fine was increased from 50,000 to 70,000 Afs. Afghanzai refused to 

accept the order of the Public Security Court of Kabul, stating it condoned the 

“inaccurate judgement” of the MCIMO. He requested the Court of Appeals to review 

the decision. 

2. Khalil Roman, consultant to director of the President’s Office, resigned from 

his position due to obstacles he believes were created to prevent him from 

carrying out his duties: 

In addition to his job as a consultant to the President’s Office, Khalil Roman is 

presenter of a Tolo TV program, and his articles are published on internet sites and in 

daily newspapers and magazines. According to Roman, his opinions and criticisms 

and his job as a Tolo TV host resulted in those in the presidential circles conspiring to 

remove him from his position. Roman said, “One day when I wanted to go to work in 

Gulkhana Palace in my car, my access card was taken by palace security guards at the 

gate. After many days, I got back my card, but a few days later, the security guards 

did not allow me to enter the palace and they kept me waiting for hours in the cold 

weather. Consequently, my patience was over and I returned home and resigned.” 

Media Watch interviewed Javed Ludin who was the direct supervisor of Roman at the 

President’s office and he confirmed Roman’s account  He expressed his displeasure 

about Roman’s resignation and confirmed that there was a problem which prompted 

Roman to resign, but he said it was not serious enough to make Roman leave his job. 

He added, “Maybe Roman preferred to work for a media outlet than for the 

President’s Office. I respect his decision and we accepted his resignation.”  

Media Watch contacted security guards at the President’s office, but they refused to 

comment on the case. 

3. Editor-in-chief of Narenj Magazine detained for 23 days: 

Saied Ahmad Qanei was released this month after 23 days in detention at Coalition 

Forces prisons in Bagram and Kandahar. Saied Ahmad Qanei said, “Four neighbours 

and I were arrested on January 9, which was the second day of Eid, by American 

forces. They confiscated my computer as well as my mobile phone. I was released on 

February 1, but my neighbors are still in detention.” 

According to Qanei, he was interrogated by American soldiers 15 times during his 23-

day detention without specific allegations. He added “according to Article 25 of the 

Afghanistan Police Law, the security forces can detain suspects for only 72 hours for 



 

Journalism Freedom Report v 10        Media Watch Afghanistan        27/03/2006 

 

investigation. I don’t know according to which law I was detained for 23 days, and 

finally, without telling me the reason, they released me.  They warned me to not tell 

anyone about their behavior.”  

Interior Ministry spokesperson, Mohammad Yousuf Stanizai said according to 

Afghanistan Police Law, security forces don’t have the authority to detain suspects for 

more than 72 hours. 

Mike Cody, a coalition media relations officer, said Afghan and U.S. forces searched 

a compound in Kandahar suspected of housing people making improvised explosive 

devices (IEDs). During the compound search, they found possible IED components 

and other materials that “warranted further investigation.” 

“They held five people, including the young man you mentioned, for interviews 

regarding the IED components that were found. Following the interview process, the 

young man who had associations with these other suspects (Saied Ahmad Qanei), was 

found to be innocent and released,” said Cody. 

But Qanei rejects the allegations regarding the IEDs saying that this detention took 

place based on malicious misinformation given to the American forces by local and 

regional enemies of his. According to Qanei, the four other suspects are also innocent. 

Saied Ahmad Qanei told Media Watch “this arrest has seriously affected my prestige. 

When I was released from detention I asked for the restitution of my prestige, but they 

refused to give me any documentation and redress the punishment.” 

4. RTA’s antenna destroyed in Khogyania district of Nangarhar: 

The RTA broadcast antenna in Khogyanai district of Nangarhar province was 

allegedly destroyed by an explosion. According to Nangarhar TV Director Engineer 

Zalmai, an explosion on February 7 completely destroyed the newly-installed 

generator and antenna.  

Nangarhar TV broadcasts 8 hours a day via satellite and covers seven districts of the 

province. The antenna was built by an Indian company at a cost of 35,000 USD, but it 

had not been activated yet. The government footed the bill.   

However the Minister of Information, Culture and Tourism, Saied Makhdom Raheen, 

told Media Watch that the antenna was not destroyed by an explosive device. 

According to Raheen, the antenna fell without any outside interference.  

Security officials in Kabul told Media Watch they were unaware of the case.  

5. Beating, insults and harassment of journalists in Herat: 

During a riot which took place between Shiite and Sunni groups on the 9
th
 of February 

in Herat province residents were attacked and killed. Many reporters were beaten up, 

insulted and had their lives threatened.  

Mohammad Reza Shir Mohammadi, a reporter for Tolo TV, said he was beaten up by 

a police officer in Herat province.  

According to Tolo TV Director Saad Mohseni, Mohammedi was forced to report in 

favour of one group and his life was threatened.  



 

Journalism Freedom Report v 10        Media Watch Afghanistan        27/03/2006 

 

But Interior Ministry spokesperson, Mohammad Yousuf Stanizai, rejected 

Mohammad Reza Shir Mohammadi’s allegations, saying he had not been assaulted by 

anyone.  

Ehsan Sarwaryar, a Pajhwok Afghan News reporter, claims that he was beaten up by a 

high-ranking Herat police official after taking pictures showing the behavior of the 

police with the protesters. He also said his car was shot at four times by gunmen 

wearing police uniforms, but that he survived. Currently he is living in Kabul to avoid 

any further attempts on his life, he said. 

When Media Watch asked the Interior Ministry spokesperson, Mohammad Yousuf 

Stanizai about the case, he replied “Ehsan Sarwaryar is a dishonest person.”  

“We have had repeated complaints from people, and have filed and completed the 

documents about him and sent them to the judicial authorities.  He was neither beaten 

up by anyone nor has there been any attempt on his life,” Stanizai added.  

Sarwaryar said he’s surprised by Stanizai’s reaction. “I came under attack within 50 

meters of the Herat security police department and this issue was also confirmed by 

the chief of the Herat police department in a press conference which he had. The 

criminal-technical department of the anti-crime branch of Herat police also confirmed 

that four bullets were fired at my vehicle, but I don’t know how the Interior Ministry 

spokesperson calls this inaccurate.” 

Massood Hassan Zada, the Dari section reporter of Radio Ashna was also threatened 

during the Herat riot.  

Sharafuddin Stanakzai, a reporter for the Pashto service of Radio Azadi, was beaten 

up by security officials and his vehicle damaged by protestors. 

In addition, similar incidents were reported to Media Watch. But when Media Watch 

contacted the sources they denied the incidents or said it was not important enough to 

report and that they didn’t want to comment. 

6. Radio Sulh’s Jabul Saraj reporter arrested in Kabul: 

Abdul Qudoos a reporter for Radio Sulh (Radio Peace) in the Jabulsaraj district of 

Parwan province was arrested in the third district of Kabul by officials of the Parwan 

security department. They said it was related to an attempted murder.  

This arrest took place when Abdul Qudoos came to Nai media organisation in Kabul 

for training. The Parwan police officers intended to arrest Abdul Qudoos, without 

letting the 3
rd
 Kabul district police know. But according to Article 6 and 7 of the 

Afghanistan Police Law, one region’s police cannot arrest suspects outside his 

specified region of responsibility, except in special cases. In this case there were no 

special conditions. When Media Watch explained the law to the Parwan police 

officers in question, they warned the Media Watch researcher that if he obstructs them 

from their mission, he will also be detained.  

Nai Executive Director Abdul Mujeeb Khalwatgar commented to Media Watch 

“when the anti-crime branch of the Parwan province police asked us to hand over the 

suspect, we contacted the spokesperson of the Interior Ministry, Mohammad Yousuf 



 

Journalism Freedom Report v 10        Media Watch Afghanistan        27/03/2006 

 

Stanizai and the secretary of the ministry. The secretary quoted the deputy director of 

security saying that Abdul Qudoos must be handed over to the police officers”. 

The chief of Parwan’s security department Mulana Abdul Rahaman Saied Khaili told 

Media Watch Qudoos was a suspect in an assassination attempt on a female 

parliamentarian, Samia Sadat. He said Sadat was fine but her driver was injured. 

Stanizai told Media Watch that Kabul’s third district police station had to be informed 

before the arrest took place.   

Qudoos is currently detained and has been questioned by the security department of 

the attorney’s office in Parwan province. Media Watch is monitoring the case closely.  

7. Radio Nawa and Shamshad TV start broadcasting: 

The past month has seen the establishment and development of both radio and TV. 

The private radio station Nawa, owned by Sabah Publishing, launched its programs in 

Kabul city on 103.1 FM and in four other provinces on February 15, 2006. This radio 

had test broadcasts for the last four months. According to Radio Nawa Director 

Mohammad Waqfi, their radio covers Afghanistan’s five main cities: Kabul, 

Kandahar, Herat, Balkh and Nangarhar. He said that Nawa plans to extend its 

coverage to other cities in the near future. Sabah Publishing will also establish a TV 

channel by the name of Bakhtar soon. According to Waqfi, Nawa is a cultural and 

social station with the main aim of developing Afghanistan’s culture and the growth 

of goodwill between Afghan groups.  

Radio Nawa was established by donations from the European Union and Dutch 

funders.  

Shamshad private TV has also launched test broadcasts in Kabul city. Fazel Karim 

Fazel, director of Shamshad TV said, “I have established this TV with my own 

investment and initiative. My target is to serve the people and remove the distance 

between people of the urban areas and villages by sharing issues with them. Our 

pivotal theme is developing civil society, increasing people’s awareness, Islamic 

education, human rights education, explaining marriage issues, and we will also have 

entertainment programs.” He added that they will also extend their coverage area to 

other provinces. 

Additionally, Radio Arman and Tolo TV have extended their coverage to Ghazni and 

Helmand provinces recently. Previously, these two media outlets covered Nangarhar, 

Balkh, Herat, Qandahar, Kunar and Kabul city. According to Radio Arman and Tolo 

TV Director Saad Mohseni they plan to reach Zabul and Kunduz provinces in the near 

future. 

Nai media organisation signed a six-month cooperative contract with Radio Sada-e-

Haqiqat. Radio Sada-e-Haqiqat was launched with the support of Internews December 

31, 2005 in Aibak, the capital of Samangan province. Radio Sada-e-Haqiqat 

broadcasts on 98 FM. 

According to Nai Radio Senior Support Officer Mir Abdul Wahed Hashimi, this 

agreement includes technical and financial support, as well as training for capacity 

building. Nai Executive Director Abdul Mujeeb Khalwatgar said “during the next six 

months Nai will be paying the salaries of a number of radio staff in addition to 



 

Journalism Freedom Report v 10        Media Watch Afghanistan        27/03/2006 

 

providing technical support. We will also provide them training in Nai’s main office 

and will also send our trainers to the radio station for in-house training. Khalwatgar 

added that Nai will also try to support Radio Sada-e-Haqiqat in the field of business 

development to make it sustainable when the contract with Nai ends.  

 

------------------------------------------------ 

 

For any queries or information please contact: 

  

Azizullah Habibi 

Media Law Mentor 

Nai- Supporting Afghanistan Open Media  

Mobile: + 93 70293970 

azizullah.habibi@internews.org  

OR 

Jawid Ahmad, Media Monitor 

Nai- Supporting Afghanistan Open Media 

Mobile: +93 799340831 

jawid.ahmad@internews.org 

www.nai.org.af 

Note: To maintain the confidentiality and to protect sources it was not possible for 

Nai to corroborate the incidents by carrying out additional investigations. None of the 

material herein may be reproduced without permission from Nai. 

This newsletter was made possible through support provided by the U.S. Agency for 

International Development, under the terms of Award No.HAD-A-00-03-00119-05 

and by the European Commission, under project ASIE/2005/16775/106772. The 

opinions expressed herein are those of the author(s) and do not necessarily reflect the 

views of the U.S. Agency for International Development or the European 

Commission. 

   

    

    

 



 

Journalism Freedom Report v 10        Media Watch Afghanistan        27/03/2006 

 

        

   

 

  

 


