&
- *
#

*
E

il 157 sl b2 e 2
Ml Suppsiting AFghanisan Oper Madia European Union

Nai- Supporting Afghanistan Open Media

Media Watch Report

Journalism Freedom Report # 15
Azizullah Habibi

Media analyst

Freedom of expression in Afghanistan has been enshrined through the constitution and
most recently through a new media law, however freedom of expression for the media of
Afghanistan remains elusive as journalists and outlets continue to receive threats and
intimidation on a daily basis from a range of social and political agencies.

Yet despite increasing threats against the media, media outlets have continued to grow
and develop.
In this report, we have focused on the following matters:

e Abdul Rab Rasool Sayyaf accusations against Tolo Tv and the Independent
Commission on Human Rights of triggering demonstrations against him.

e Isteqlal Radio, located in Logar Province, torched.

e Safia Sediqui, Member of Parliament, demanded Tolo TV cameraman be removed
from the National Assembly hall.

e An open letter sent by the Organization of Reporters Without Borders (RSF) to the
President of Afghanistan

e BBC Pashto reporter in Khost province is held up and has his vehicle, equipment and
cash stolen.

e Launch of new private television channel, Lemar.

e National TV in Samangan Province and local TV in Nengrahar expand their audience
reach through Satellite.

e A reporter of Pazhwak News Agency obtained a Letter of Commendation from the
Independent Commission on Human Rights (AIHRC).

e Training workshop on Copy Right Law held by the National TV and ABU

MWR# 15
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



1. Abdul Rab Rasool Sayyaf accused Tolo TV and ATHRC of triggering
demonstrations against him.

Abdul Rab Rasool Sayyaf, one of Kabul’s elected representatives in the National
Assembly, accused Tolo TV and the Independent Human Rights Commission (AIHRC)
in a public Parliamentary session, on 14 August, 2006 of organizing and planning the
latest demonstrations in Paghman District.

Hundreds who were said to be residents of Paghman District of Kabul Province
participated in the demonstrations that were launched against Abdul Rab Rasool Sayyaf
and a number of his commanders on July 28, 2006. The participants accused Abdul Rab
Rasool Sayyaf and a number of his commanders of stealing their land. The
demonstrations resulted in the death of two people and injury of two others.

During the demonstrations which were launched on two consecutive days, three
employees of Tolo TV were also beaten by unknown persons (the details of which were
reported in Media Watch Report # 14).

Even though the agenda for the session dated August 14, 2006 was discussing the Law on
Prisons, a number of parliament members put the issue of the Paghman demonstrations
and the existence of private jails (imprisonment without trial and unjustified detention of
individuals) on the agenda.

Abdul Rab Rasool Sayyaf said “concerning the Paghman demonstrations, I have
documents (evidence) that the planning of the demonstrations was undertaken by the
AIHRC and Tolo TV. He added that AIHRC had informed some reporters and Tolo TV
that there would be a demonstration in Paghman tomorrow”. According to Sayyaf “the
AIHRC has changed to a conspirator commission”. Sayyaf added “I will take everyone
(to justice) who is implicated in these traitorous conspiracies”. Sayyaf also said that he
will declare the names of two employees of the AIHRC who he believed planned the
Paghman rallies.

However, some people who participated in the demonstrations of 28 and 29 July, 2006
and who don’t want their names to be disclosed said “Abdul Rab Rasool Sayyaf accused
Tolo TV and the AIHRC of having a role in the demonstrations against him because he
wants to deviate the public opinions from the grabbing of land by the person of Sayyaf
and his accomplices.” They added, “Sayyaf and a number of his accomplices have
grabbed hundreds of Jereebs (A Jereeb= 2000 square meters) of land and there is no one
with the power to reclaim the rights of people from Sayyaf”.

Media Watch offered Abdul Rab Rasool Sayyaf a right of reply in order to clarify the
matter. Media Watch also requested more information from Sayyaf about the documents
he claimed to have establishing Tolo TV and AIHRC launched demonstrations against
him. Despite repeated and numerous contact, Abdul Rab Rasool Sayyaf refused to be
interviewed.

MWR# 15 2
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



Sediqg Ahmad Zada, spokesperson for Tolo TV, rejected the claim made by Abdul Rab
Rasool Sayyaf concerning their implication in the demonstrations and added “if Sayyaf
has documents (evidence) implicating us in launching these demonstrations, why doesn’t
he present them?”

In addition, Fahim Hakim, deputy head of AIHRC said in an interview with the Media
Watch Reporter that they had absolutely no role in the initiation of the demonstrations.

According to the deputy head of the Commission, the field monitors of the commission
normally supervise the proceedings of demonstrations so that the matter does not end up
in violence. However, they never operate in violation of their mandate. According to him
if by any chance the employees of the commission had telephoned journalists concerning
the rallies, this did not mean the commission had planned or initiated the demonstrations.

Abdul Rab Rasool Sayyaf is one of the Jihad Leaders who was involved in the civil war
of the 1990s and presently is a representative of Kabul people in the lower house of the
Parliament.

2. Community Radio Station Isteqlal Radio, torched in Logar Province

On August12, 2006, the local radio station, Isteqlal Radio, located in Barakebarak district
of Logar Province, was set ablaze with a petrol bomb in the early hours of the morning.
Isteqlal Radio which started broadcasting on 15 April 2004 with the assistance of
Internews, was broadcasting valuable local programming for 10 hours every day.

The radio station had no guards and Lal Mohammad, the editor-in-chief, slept in the
administration office of the station at night for the security of the equipment. During the
night that the station was set on fire, Lal Mohammad also had his son staying at the
station.

Lal Mohammad said, “I woke up around 2:30 AM on August 12, 2006 due to the noise of
a window breaking and I understood that the studio was burning and smoke was coming
out of its windows. After I informed the district authorities by telephone, I tried to protect
the equipment that was in the studio, but due to severe flames, [ couldn’t save any thing
but the power generator located in the kitchen. My hands and legs suffered from burns
and therefore I couldn’t try any further to enter the studio and save the radio equipment.”

Nasrullah Stanekzai, Abdul Rab Rasool, from the Law Faculty of Kabul University and
the proprietor of Isteqlal Radio said that setting the radio station on fire was the work of
domestic and foreign enemies of Afghanistan and added “Radio Isteqlal was set ablaze
by those who don’t want public awareness to improve and those who cannot tolerate to
see any developmental activities, whether material or moral, in Afghanistan”.

It is worth mentioning that a few days prior to setting the radio station on fire, night
letters were distributed in areas of Logar Province, including Barakibarak District, which
discussed the invasion of Afghanistan by the west, and warned the people against
participating in gatherings which contained music and vices. In addition, the letters
contained that listening to music was prohibited in Islam.

MWR# 15 3

Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



Therefore, it is thought that because Isteqlal Radio broadcast news, advertisements,
recreational programs and music, the fire may have been related to the night letters
distributed a few nights prior to the event.

It is worth mentioning that a proposal for funding to rebuild the radio has been forwarded
by Internews agency to donors. So far $10,000 has been contributed by the National
Endowment for Democracy for equipment replacement.

3. Safia Sediqui, MP, demanded Tolo TV cameraman be expelled from the
National Assembly hall

On August 16, 2006, Safia Sediqui, representative of Nengrahar in the lower house of
Parliament, requested that the cameraman of Tolo TV be expelled from Parliament.

The tension was created when Tolo TV broadcasted clips of Safia Sediqui as if she was
sleeping during a public session of the lower house of Parliament. However, Safia
Sediqui claims that she was busy reading documents on her table at the time and said that
the action of Tolo TV was an insult to her.

Also, a few months ago some pictures of Safia Sediqui were broadcasted by Tolo TV
which showed her in a sleeping state. She accepts that she really was sleeping at that
time, but she claims that at the later time, she was not asleep.

The remarks of Safia Sediqui were pursued with objections raised by many MPs
concerning the programs of Tolo TV as being against the national interests of
Afghanistan. Concerning Tolo TV, Mamoor Jabar, an MP from Ghazni, said, “Tolo TV is
not Afghan, Tolo TV is not Muslem.”

Another MP accused Tolo TV of “enmity with Afghanistan” and alleged that Tolo TV
broadcasts programs which are aimed at damaging the political process in Afghanistan.
The session of the lower house became tense as heated debate followed around the role
and intention of Tolo TV and Parliament. Some MPs argued that Tolo TV was serving
the cause of a certain group of MP’s and undermining or not representing other MP’s
fairly. Other MP’s began complaining that their photos were not broadcast by Tolo TV
intentionally so that the people who elected them would think they were not present in
the session, while some were complaining about the content of programs aired by Tolo
TV and regarded them as injurious to the culture and traditions of Afghanistan. However,
a number of MP’s also recognized that if Parliament continues to treat the media with
hostility and suspicion and tries to block the media from access to Parliament then this
would undermine the reputation and respectability of the democratic institution which is
Parliament.

Finally, Mohammad Yunos Qanooni, the speaker of Parliament delivered a speech stating
that the media should attempt to present a positive image of the National Assembly, and
in order to protect national interests, refrain from broadcasting sensitive issues.

MWR# 15 4
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



As a consequence some MPs threatened to leave the lower house in protest, but
Mohammad Yunus Qanooni declared the session of August 16, 2006 as secret in order to
put an end to the tension. This was the second secret meeting of the parliament, the first
was held December 2005.

Authorities of Tolo TV rejected the alleged insult to Safia Seddiqui and stated they did
not, and had no intention of, insulting Afghan authorities or any MP. Hafiz Asefi, advisor
to Tolo TV said “when photos of Ms. Seddiqui aired, which shows her in a state as if she
were sleeping, it is not about humiliating her, and in an open society, there is no
prohibition to broadcasting such videos. We have not committed any fault under the
law.”

After discussing the complaint of Safia Seddiqui against Tolo TV the Commission on
Media Complaints and Violations gave Tolo TV the following guidelines, “ In the
extraordinary meeting dated August 16, 2006 , which was ordered by the Ministry of
Culture and Youth to investigate the complaint filed by Ms. Safia Seddiqui, MP,
concerning Tolo TV, the commission held discussions and then decided to strictly advice
Tolo TV authorities to avoid and refrain from broadcasting such tense and humiliating
shots.”

Media Watch asked Maulawi Mustafa, the interim chairman of the Commission, what
constituted a written warning to Tolo TV. He said “in as far as Afghanistan is a country
of traditions and customs and Tolo TV is broadcast all over the world and the broadcast
of such videos causes a dishonor to all people of Afghanistan on one hand, and causes
tension on the other, we wrote an advice to them.”

But according to Sediq Ahmad Zada, a spokesman for Tolo TV, the advice sent by the
Commission on Media Complaints and Violations was biased and Tolo TV did not
recognize it. Safia Seddiqui also regarded the advice of the Commission as inadequate
and said that she will continue to pursue the issue.

It is worth mentioning that Article 33.2 of the Media Law states that “it is not
permissible to disseminate matters which are slanderous or insulting to persons.”
But it has not been clarified what are considered as slanderous or insulting to
persons.

Media Watch is concerned that restrictions on the media in the lower house
undermines the principles of democracy that need to be upheld by the Parliament.
One of the most important roles of the independent media is to enable the people
of Afghanistan to have access to the democratic decision making processes and
this very important sphere for public debate. Parliamentary debate should be
accessible to the people so they can see and understand how their elected MP’s
are representing their interests, Parliamentarians need to be accountable to their
electorate.

MWR# 15 5
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



4. Reporters Without Borders writes an open letter to the President of Afghanistan

On 17" Aug, 2006, an open letter was submitted by RSF to Hamid Karzai, the
president of Afghanistan.

In the letter, the deteriorating security situation of journalists and media in
Afghanistan in the recent weeks has been noted and the President of the State has
been asked to take concrete and prompt steps to improve the situation.

The letter mentions the burning of Isteqlal Radio station and the amount of damage
incurred. Also, it notes the request to expel media from the Hall of the National
Assembly on August 16, 2006 as well as the imprisonment of Abdul Qudoos, reporter of
Sulha [peace] Radio, located in Jabaluseraj District of Parwan Province.

Abdul Qudoos was detained on 14 February , 2006 by a police officer on suspicion of
being involved in an attack against Samea Sadat, an MP from Parwan. This incident
occurred while Qudoos was undertaking journalism training with media development
agency Nai- Supporting Afghanistan Open Media. Abdul Qudoos has remained in prison
with no criminal charges brought against him. As outlined in Media Watch Report # 10,
the detention of Abdul Qudoos was not legitimate under any laws of Afghanistan.
UNAMA, with the cooperation of AIHRC have hired a defense lawyer for Abdul
Qudoos. Hayatullah Hayat will defend Abdul Qudoos when/if the case goes to trial.

The open letter also mentioned the beating of Kamal Sadat, a reporter for BBC Pashto,
and the theft of his reporting equipment and car, in Khost province. (Further details of the
event are included in Article # 4 of this report.)

While Media Watch and most journalists support this letter whole heartedly and the
recognition of increasing and unlawful threats against the media, we would like to put on
record that there are a number of errors in the letter. For example, the location that Abdul
was trained in reporting was said to be Internews, while he actually was being trained by
Nai- Supporting Afghanistan Open Media.

Concerning Isteqlal Radio, the letter says that “on 11" of August, a group of armed men
attacked the Isteqlal Radio Station in Logar Province and set it on fire causing damage
costing 50,000 USD to the Radio”. The Committee for Defending Journalists chaired by
Rahimullah Samandar, who is also the head of Free Journalist Association, has been
quoted as saying, “Many copies of The Holy Quran and night letters were discovered in
the area close to the location of the fire.”

However, according to Lal Mohammad, editor-in-chief of Isteqlal Radio, this is not an
accurate reflection of events. He stated that no one knows who set the station on fire, and
whether they were armed or not, the fire bomb was thrown in through the window, no
people were seen carrying out this arson. Secondly, the night letters were distributed
some nights before 1 1" of August, and a direct connection with the night letters and the
fire at the radio station has not yet been established. The mentioned copies of the Holy

MWR# 15 6
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



Quran were said to be owned by the staff of Isteqlal Radio and not necessarily related to
the night letters found at the scene.

Two days after the submission of the letter, on the August 19, 2006, (which is also the
87™ Anniversary of the Day of Independence from the British Empire), in a speech to the
nation, the President, Hamid Karzai, talked about freedom of expression within and
outside the media. Karzai emphasized the principle that the State is obliged to ensure
freedom of expression for the mass media, rejecting any accusations that the government
had imposed any limitations or restrictions on the media or journalists. He added
“disseminating news full of fabrication, defamation and mischief is not regarded as
freedom of expression. Media should concentrate on their historical and national mission
which is provision of sound information to the citizens, rather than creating tension,
adventurism and dissemination of discouraging and untrue messages... concerning the
need to ensure balance and the principle of countering terrorism”. He stated that
“defamation, slander and trespassing the limits of personality has no relation to freedom
of expression.”

Karzai also referred to compliance with religious customs saying “our media must respect
the customs and religious and cultural values of the people of Afghanistan. Freedom of
media does not mean a freedom of immorality and promoting the culture of obscenity.”

Media affairs experts have since commented on the speech of the President. Sayed Aqa
Hussain Sancharaki, chairman of The National Union of Journalists in Afghanistan said
“using harsh and improper words such as mischief making, defamation and others are not
suitable for a president of the State. The speech of a president of State on independence
days and on days of honoring pioneers are about freedom and reforms and about
remembrance of heroes and symbols of new thoughts and freedom during the last century
of Afghanistan’s history. From each and every sentence of his speech, one can smell
absolutism and opposition to freedom of media.” Sancharaki added that it would be better
if the President of the State, on a day celebrating Afghanistan’s independance, “praised
the courage, endeavors, and struggles of young, brave and motivated reporters who put
their lives in danger to find facts and undergo thousands of difficulties and distresses to
reflect the present issues in Afghanistan. Instead the President criticized the media; rather
than highlight examples of outstanding journalism he chose to focus on the negative
comments made in recent months.”

5. BBC Pashto reporter in Khost province is attacked and robbed of his car,
reporting equipment and cash.

On August 13, 2006, Kamal Sadat, the local reporter of BBC Pashto in Khost Province
was attacked by unknown persons while he was on his way to Khost City after having
completed an interview in Alisher District of Khost Province. After the attack, they tied
his hands and feet together and left him in a corn field. His private car, reporting
equipment (two telephone sets, a digital camera) and cash were stolen.

According to Eng. Mohammad Anwar, one of Kamal Sadat’s family members, when
Kamal Sadat returned home, it was clear he had been severely beaten.

MWR# 15 7
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



In an interview with Media Watch, Mohammad Ayub, chief of police in Khost Province
said, “after we were informed of the event, we started our search for the bandits. We
found the car of Kamal Sadat in an area close to the border between Afghanistan and
Pakistan which had broken down due to technical problems, but there was no information
about the bandits or other goods of Kamal Sadat. We are trying to arrest the bandits and
find the stolen equipment of Kamal Sadat”. The Chief of Police added that based on
intelligence information received, he is hopeful an arrest will happen soon.

It is worth noting that one of Pazhwak News Agency’s reporters, Abdullah Ilham, was
also attacked by robbers in Kandahar Province. (The details of this attack can be found in
Media Watch Report # 14.)

6. Private television channel, Lemar, starts broadcasting

On August 19, 2006, the test transmission of private television channel, Lemar, was
inaugurated with the recitation of a few verses from the Holy Quran. Afterwards, a
broadcaster, named Mujahid Kakar emerged on the TV screen and said they will
broadcast in accordance with the Constitution and Media law.

The proprietor of Lemar TV, is Saad Mohseni, who is also the proprietor of Tolo TV.
According to Sediq Ahmad, a spokesman for Lemar and Tolo TV, most of Lemar TV
broadcasting will be in Pashto with a smaller percentage in Dari, Urdu and English . The
contents of the programs will be news and politics relying less on recreational programs.

Sediq Ahmadzada added “the purpose of establishing Lemar TV is to fill the gaps we had
in Tolo TV which means that, in as far as most of Tolo TV broadcasts are in Dari, the
leadership of Tolo TV decided to enter the Pashtun market by establishing Lemar TV.”

Sediq Ahmadzada added that another objective of Lemar TV was offer an alternative to
Khyber TV. Khyber TV is based in Peshawar, NWFP, Pakistan,in frontier Pashtoon
dominated areas of the Afghanistan. He added “Khyber TV, which reaches the southern
Pashtoon dominated areas, has influenced people and we will counter [Khyber TV
influence] by providing more interesting and better programs.”

According to Sediq Ahmadzada, Lemar TV is currently only available in Kabul City but
there are plans to expand the broadcast in the provinces in the near future.

Lemar TV is the 7" TV channel that has commenced operating in Kabul. Previously
Tolo, Afghan, Ayeena, Ariana, Shamshad and the National TV stations have had
transmissions in Kabul and provinces.

Media Watch has been informed that three channels will start broadcasting in three
provinces of the country: Hewad TV in Kandahar, Saqee TV in Herat, and Shayeq TV in
Jalalabad City of Nengahar Province.

MWR# 15 8
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



7. National TV in Samangan upgrades its transmitter

With the assistance of the Indian Government the broadcast area of State TV in
Samangan Province has been extended by another 50 Kilometers.

The new expanded station which started operations on August 10, 2006, has been made
in Italy with the total cost of installation and erection, 100,000 USD paid through a grant
from the Indian Government to Afghanistan.

Nahendra Sengh Raana (an engineer of Becil Company, India) has been responsible for
erecting and installing the station. In an interview with Pajhwok News Agency he said
that the station has a power of 200 watts and can cover Aibak City and its surrounding
villages, with a radius of 50 kilometers.

According to Raana, the mentioned station is equipped with a modern system, the
installation of which took one month, and is one of 24 TV transmitters that the India
Government has donated to Afghanistan.

Engineer Najmudeen, technical manager of the local TV station in Samangan said the
previous station commenced transmission in early 1999 with a transmission power of 100
watts and a coverage radius of 10 kilometers. This station has now lost its transmission
quality due to over usage.

The local TV station in Samangan transmits 6 hours of programming per day which, in
addition to the broadcasts of the National Television of Afghanistan, develops, reports
and airs programs.

In Aibak City of Samangan Province, in addition to the National TV network, Ariana and
Ayena TV are also available.

8. Local TV in Nengahar extend their audience through satellite technology.

Nengrahar local TV station produces 2 hours per day of broadcasting and on the gt
August 2006 this programming was also launched through Satellite reaching a much
larger audience.

Mohammad Hashim Ghamshareek, director of Culture and Youth Affairs in Nengrahar
Province told Media Watch that the local TV station of Nengrahar was now able to
broadcast via satellite as part of a Government of India development program investing
US$1.5 million into Afghanistan. He added that due to the use of this new technology,
Nengrahar TV will be accessible throughout Afghanistan as well as 41 other countries
worldwide.

Partab Singh, General Consul of India in Jalalabad, said the purpose of his country’s
donation was to further develop media in Afghanistan.

Nengrahar Radio and TV station commenced transmissions in 1984.

MWR# 15 9
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



9. Pajhwok News Agency reporter received a Letter of Commendation from the
AIHRC

On August 16, 2006, Sher Mohammad Jahish, a reporter of Pajhwok News Agency in
Baghlan Province, received a letter of commendation from AIHRC for his bravery while
investigating reports of a private prison.

The letter of commendation was granted to Sher Mohammad Jahish in a ceremony
convened in Pul-e-Khumree City of Baghlan Province, in which a number of relevant
authorities and journalists had participated.

The Letter of Commendation which was submitted by the North Eastern Zonal Office of
the AIHRC in Kunduz Province to the Directorate of Culture and Youth in Baghlan
Province, stated “AIHRC appreciates the inexhaustible endeavors by Shir Mohammad
Jahish, reporter for Pajhwok News Agency, who has always reflected facts with integrity,
and hereby commends his bravery and boldness and wish him all the more success”

When interviewed Mr. Jahish told Pajhwok News Agency that he received a message
concerning the existence of a private prison in Pul-e-Khumree City. According to the
message, a Commander of a Battalion in 2" Northern Highway Brigade imprisoned an
18 year old man, Abdul Waheed, for 7 days in a shipping container on the Brigade
compound due to a dispute over a personal business deal between the two men.

After Mr Jahish brought this news to people’s attention, the man was released from
prison. The Brigade has recently been removed [dissolved] from the organizational
structure of the State.

Shir Mohammad Jahish’s bravery has further been tested by receiving threats from local
government authorities and commanders, the details of which can be found in Media
Watch Report # 9.

10. Training workshop on Copy Right held by the National TV and ABU

A work shop entitled ‘Copyrights’ was convened by the National TV department in
cooperation with Association of Asia pacific Broadcasters (ABU) on 24 to 25 August,
2006 in the Hall of Radio Afghanistan.

The work shop was facilitated by Mr Fernand Alberto, a lawyer from the Phillipines, who
is a legal representative of ABU. Around 60 writers and reporters from a range of media
organizations participated. The workshop covered definitions of copyright and also
practical applications of copyright laws. Alberto gave examples of the kinds of
circumstances in which copyright law should be applied, answering questions from
participants throughout.

According to Mr Alberto, the purpose of convening the workshop was to raise public
awareness in matters related to international conventions and laws on copyright.

MWR# 15 10
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



In his concluding speech, Najib Roshan, Directorate General of National Radio and TV,
said “T hope that with the formulation of a copyright law in Afghanistan, our country will
be included in the list of countries complying with the copyright rules.” He added “we
convened such a workshop for the first time, but we are not observing such rights and are
included in the list of those thieves who transgress the rights of others”.

Roshan added that, prior to preparation of a copyright law for Afghanistan, they were
trying to go through a phase of illumination by launching such workshops and seminars
so that the media community can gradually begin to understand and observe the rights of
ownership of published materials. He said they hoped through public education on this
issue copyright issues will be on the social conscience and everyone will comply with the
principles and requirements of a such a law.

There have been some endeavors in the past to introduce laws relating to copyright. For
example on the 20", August 2005, the Independent NRTA Commission issued a set of
rules on “copy rights of products of the national Radio and Television of Afghanistan”.
Letters were sent to all radio and TV stations in Afghanistan stating that all media
organisations were required to refrain from transmitting any material produced by the
National Radio and Television agency without their permission. The rules contained three
chapters and 21 articles and covered films, music, songs, drama, comic shows,
documentaries, artistic films, literature, training, political, cultural, social, imaginatory
and news related films or audio materials.

The rules stated that all private and independent radio and TV stations shall either refrain
from broadcasting these materials or pay a fee to the State owned TV and Radio
Broadcaster.

Sediq Ahmadzada, a spokesman for Tolo TV said at this time the copyright law might be
useful but insisted that the Independent Commission was not authorized to impose such a
law. It is interesting to note that under the media law, the Commission has not been
delegated such a function. (A more detailed report on these rules can be found in Media
Watch Report # 8.)

The formulation of a copyright law is seen as a positive step by media organizations
within Afghanistan.

For any queries or information please contact:

Azizullah Habibi

Media Law Mentor

Nai- Supporting Afghanistan Open Media
Mobile: + 93 70293970
azizullah@nai.org.af

MWR# 15 11
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



OR

Jawid Ahmad

Media Monitor

Nai- Supporting Afghanistan Open Media
Mobile: +93 799340831
jawid.ahmad@nai.org.af

www.nai.org.af

Note: To maintain the confidentiality and to protect sources it was not possible for Nai to
corroborate the incidents by carrying out additional investigations. None of the material
herein may be reproduced without permission from Nai.

This newsletter was made possible through support provided by the U.S. Agency for
International Development, under the terms of Award No.HAD-A-00-03-00119-05 and by
the European Commission, under project ASIE/2005/16775/106772. The opinions
expressed herein are those of the author(s) and do not necessarily reflect the views of the
U.S. Agency for International Development or the European Commission.

MWR# 15 12
Nai-Supporting Afghanistan Open Media
October 2006



