
                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

1

 
 
 

Nai - Supporting Afghanistan Open Media 
 
Media Watch Report 
Afghan Journalism Freedom Report #19 
        
         Sediqullah Tawhidi  
         Media analyst  

In this issue, Media Watch highlights the recent clash between Radio Television 
Afghanistan director and the minister for culture and youth affairs. Minister Abdul Karim 
Khuram made a senior appointment in RTA without consulting its director, Najib 
Roshan. According to the Media Law, the minister should have consulted with Roshan 
and then sought presidential approval for the appointment. The appointment of Abdul 
Ghani Mudaqiq as director of the radio division of RTA highlights how the 
administration has once again contravened the rule of law by ignoring the procedures 
outlined in the Media Law. Furthermore, this case highlights that the independent 
commission that is meant to oversee RTA is prevented from being fully functional.  

Media Watch also investigates the following cases:  

• Tolo TV presenter removed following alleged government pressure  

• Eqtedar-e-Millie Weekly secretary summoned by prosecutors for writing critique 

of attorney general  

• Kabul Weekly closes due to financial problems  

• Abduction of two German journalists denied by officials  

• Balkh province journalists protest proposed amendments to Media Law  

• Kabul-based radio station organizes peaceful public protest  

• Nai Journalism Training Radio begins trial broadcast  

• New Herat and Kabul TV stations launch  

• Badakhshan RTA building reconstruction begins  



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

2

RTA Chairman, Minister of Culture and Youth Affairs clash over appointment  

RTA Chairman Najib Roshan and Minister of Culture and Youth Affairs Abdul Karim 
Khuram have clashed over the appointment of Abdul Ghani Mudaqiq as director of the 
radio division.   

Mudaqiq, a former Ariana TV news department director, was appointed to the post by a 
presidential order on Dec. 20. His appointment angered Roshan, who told journalists in a 
press conference that he was not aware of the appointment. Roshan said Khuram 
proposed Mudaqiq to the president without consulting him.   

"Due to the RTA chairmanship's ignorance about the appointment of Mr. Mudaqiq, I 
have asked for a second order from the President," Roshan said.  "Therefore, I kindly ask 
Mr. Mudaqiq not to come to work until a second decree is delivered from the President." 

The appointment of Mudaqiq violates the Media Law, according to Afghanistan National 
Journalists Union President Sayyid Hussain Fazil Sancharaki. 

"According to the law, RTA is a public and separate entity from the Ministry of Culture 
and Youth Affairs, therefore the RTA director and the National Radio and Television 
Commission, which is based in RTA, are in the position to recruit or dismiss RTA 
employees,” Sancharaki said. “On the other hand, since RTA has not been separated from 
the Ministry of Culture and Youth Affairs to date, the ministry and the head of RTA can 
appoint RTA employees by consultation."  

The Media Law states that any dismissal or appointment in key RTA departments should 
be proposed by the RTA director to the National Radio and Television Commission, 
following which presidential approval can be sought.   

As far as the appointment of Mudaqiq is concerned, Media Watch believes that legal 
procedures were not followed. Likewise, the National Radio and Television Commission, 
which should have nine members according to Article 30 of the Media Law, currently has 
only five members. The law states, “For the purpose of regulating the activities of 
National Radio & Television (NRT) in a better fashion, a National Radio and Television 
Commission shall be established. The Commission comprised of nine members shall be 
formed for a period of four years.” The commission has not being given its due authority 
and remains paralyzed.  

Media Watch believes that if the laws were applied, the conflict between the RTA 
director and minister could have been avoided. Given the creation of legal procedures and 
a rule of law process, it is disturbing that the administration – which is charged with 
executing the law – is not following the law itself. It's worth nothing that the lack of rule 
of law has been a consistent problem in Afghanistan that has undermined successive 
administrations.   



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

3

Tolo TV presenter removed after alleged government pressure  

Tolo TV presenter Razaq Mamoon has alleged that he was fired Nov. 28 as a result of 
political pressure from government officials. Mamoon hosted the controversial Gufteman 
talk show, which examined current affairs, political and economic issues. Senior officials 
and experts frequently appeared on the show.   

Speaking to the Media Watch, Mamoon said: "Gufteman was an exceptional talk show in 
the history of Afghan media that was executed with an absolutely new approach. 
Gufteman monitored the government's activities and exposed each and every deficiency 
and scarcity. Gufteman was based on freedom of speech and it was against domestic 
terrorism, administrative corruption, oppression and ideological motivations, and the 
government felt that Gufteman was against it.”  

Mamoon alleges that four senior government officials pushed for the program's end. He 
named Farooq Wardak, the minister of Government for Parliamentary Affairs and head 
Office of the Chief of Staff, Dr. Rangin Dadfar Spanta, the minister of Foreign Affairs, 
Zarar Ahmad Muqbel, the Interior Minister and Jawid Luddin, the director of the 
President's Office.   

"They acted against the talk show in cooperation with each other," Mamoon alleged.  

Mamoon did not blame Tolo TV for his dismissal.  

"Tolo TV has no fault in this issue," he said. "The channel defended me as much as it 
could, but when the pressure increased and jeopardized the channel's interests, it decided 
in my absence to close down the show," he said.   

Tolo TV CEO Sediq Ahmadzada rejected Mamoon's allegations.  

"This allegation of Mamoon is absolutely wrong and Tolo has never come under 
government pressure," he said. "Mr. Mamoon left the job due to a deduction in his salary. 
The show will still be produced and broadcast."   

Gufteman is still on air and is being hosted by Massood Qiam and Mohammad Abdullah.  

Afghanistan National Union of Journalists President Sayyid Hussain Fazil Sancharaki 
told Media Watch that political pressure could have been a factor in Mamoon's dismissal.  

"Our assumption is that not only were government officials involved in the issue, but 
powerful people from outside the government were also negative about the show and 
were claiming that Mamoon was acting as a prosecutor and was investigating 
interviewees," he said. "But it's not clear whether he was fired because of these pressures 
or if there were other motives."   



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

4

Ministry of Foreign Affairs Spokesman Sultan Ahmad Baheen said Dr. Spanta did not act 
against Mamoon or the show.  

"The Foreign Affairs minister is an advocate of freedom of expression and he would 
never consider bring such a pressure to media," Baheen told Media Watch. "Dr Spanta 
was not involved in Mamoon's removal and never urged the channel to do so."   

Media Watched tried contact Dr. Wardak, but due to engagements, he introduced a 
spokesman, Asef Nang, to speak on his behalf.   

"Dr. Farooq Wardak has no information about the dismissal of Mr. Mamoon from Tolo 
TV," Nang said. "The channel is independent and has the authority to hire or dismiss its 
employees."   

In a phone interview with Media Watch, Luddin strongly rejected Mamoon's claims.  

Interior Ministry spokesman Zemarai Bashiri also rejected the accusations.  

"The Interior Ministry is fulfilling its own duties," he said. "The TV channels are fully 
free in appointing and firing their staff and the Interior Minister Zarar Ahmad Muqbel has 
never interfered in the media's personnel affairs."   

Media Watch believes that if Mamoon's claims regarding pressure from government 
officials are proved to be true, it will signal a new era of oppression on the media. 
Gufteman was a critical program that created headaches for officials with its serious 
examination of government inaction and deficiencies. A lack of such critical programs in 
the media would hinder the checks and balance on the government by the fourth 
unofficial branch and push our society towards oppression. Media restriction will not 
only be ineffective, but will serve as a barrier to the country's development.   
  

Eqtedar-e-Milli Weekly secretary summoned by prosecutors for writing critique on 
Attorney General  

Abdul Shukur Akhlaqi, the secretary of Eqtedar-e-Milli Weekly, wrote an article 
criticizing the Attorney General's war on administrative corruption. Following its 
publication, Akhlaqi was arrested.   

"On Nov. 4, one day after the release of the article, the Attorney General phoned me and 
I was asked if the published article was mine," Akhlaqi told Media Watch. "I told them 
that yes, the article was written by me. I was then asked to go the Attorney General's 
Office to give further details, but as soon as arrived I sensed that the situation was 
different. I wasn't asked to go there to answer a number of questions about the article 
because their questions indicated that they were not happy with the article."   



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

5

Eqtedar-e-Millie Editor-in-Chief Sayyid Mohammad Ali Rezwani said Akhlaqi's 
questioning was illegal.   

"If a violation of the law took place, first of all, it should have been investigated by the 
Commission on Media Violation, and if deemed necessary, the case should have then 
been referred to the justice departments," Rezwani said. He added that the Office of the 
Attorney General asked him to make sure that Akhlaqi would not try to leave the country.  

Mohammad Wahid Gharwal, a member of the Commission on Media Violation and head 
of Kabul University's Faculty of Journalism said: "There have been many cases of 
journalists being bothered or detained without the commission being informed, which 
means that journalists were first prosecuted and questioned, and then the issue was 
referred to Commission on Media Violations."   

Attorney General Abdul Jabar Sabet denied questioning Akhlaqi.  

"I haven't questioned Mr. Akhlaqi," he said. "Only Dr. Narmgoi was once detained and 
investigated based on a legal complaint from Mr. Farooq Wardak, the government 
minister for parliamentary affairs. Personally, I haven't illegally detained or questioned 
anyone because I am a lawful person."   

Media Watch tried to speak with the prosecutor who reportedly questioned Akhlaqi, but 
he declined to comment.  

Akhlaqi's detention was in violation of the rule of law. Media Watch expresses concern 
over the rising number of journalists being detained or questioned by prosecutors without 
a referral from the Commission on Media Violations. The Attorney's General's Office, as 
an institution promoting the rule of law, should not act outside the law or abuse its 
judicial authority.   

Kabul Weekly closes due to financial problems  

Kabul Weekly Editor-in-Chief Faheem Dashty wrote in the newspaper's Nov. 26 edition 
that the paper is shutting down due to a lack of money. Kabul Weekly was among the 
first newspapers to begin publishing following the fall of the Taliban in 2001.   

"Basically it was a financial problem," Dashty told Media Watch. "We tried to avoid this 
problem by reducing our expenses, which helped the paper survive for another six 
months, but this effort also failed to work and so the paper was closed down.   

"Probably some political factors also helped in discouraging donor organizations to 
assist," he added.  

Many print publications are struggling to survive.   



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

6

The Killid Group Executive Director Aziz Hakimi said Killid and Mursal magazines also 
face serious financial challenges, but the organization is working to prevent their closure.  

"Our aim has been to provide readers with necessary information, but lack of funding 
jeopardizes the survival of the magazines," he said. "We are using different approaches to 
seek funding for the magazine, but how far we make it is not clear."   

According to the Article 2 of the Media Law, the government must “promote and develop 
free, independent and pluralistic media.” 

When asked why the government has not done more to support independent media, 
Deputy Minister for Culture and Youth Affairs Mubarez Rashedi said: "Although we 
can't support the independent media financially, we have given full abstract support to 
them and we regret the closure of Kabul Weekly."   

Afghanistan National Union of Journalists President Sayyid Hussain Fazil Sancharaki 
said publications that struggle will survive.   

"After five years, only the publications that follow journalism standards and those that 
have gone through growing pains will survive," he said. "They will continue operating 
because of their passion for their work. They will carry the media light and light the way 
for others."   

Media Watch recognizes the rapid growth and decline of the print press over the last five 
years. Several hundred publications are registered with the Ministry of Culture and Youth 
Affairs, though only a small percentage of papers are still in print. The two main reasons 
for the closure of so many newspapers has been a total dependency on foreign donors and 
a lack of government support to the independent media.   

Media experts believe the best way to ensure the survival of print publications is to merge 
several publications under one name.  

Abduction of German journalists denied by officials  

On Dec. 5, reports emerged that two German journalists were abducted on the Kandahar-
Uruzgan highway. The alleged kidnappings were first reported by the Afghanistan NGO 
Safety Office. Afghan and German government officials denied the reports.   

"The released report by ANSO about the abduction of two German journalists was 
absolutely incorrect and no German reporter has been abducted," said Tubis Isna, a 
German Embassy press office deputy.   

ANSO officials later admitted that their organization made a mistake.   



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

7

"Two French NGO workers, whose abduction had been planned, were stopped on the 
Kandahar highway," ANSO employee Ruhollah told Media Watch. "They were not 
reporters and our report was mistakenly released."   

Media Watch again reminds the media and others not to release reports without 
confirming the accuracy of the information. In the rumor-rich context of Afghanistan, 
such reports can create confusion and fear among media workers.  

Balkh province journalists protest proposed amendments to Media Law  

Journalists from Balkh province held a gathering on Dec. 7 to protest reported 
amendments to the Media Law, which is being reviewed by Parliament. According to 
Media Law experts and lobbyists, the proposed amendments would impose restrictions 
on the media.   

"The National Union of Journalists expresses its concerns to the religious and cultural 
commission of the Lower House and asks the commission to approve the law without 
bringing any amendments," Arman-e Milli Editor-in-Chief Mir Haidar Mutahar said.   

Media Watch believes that legislators must carefully review the Media Law, which was 
released by the Karzai Administration in December 2005. Any amendments should be in 
favor of freedom of the press and freedom of expression.  

Kabul-based radio station organizes peaceful public protest  

Kabul citizens honked their horns on Dec. 13 in response to a campaign initiated by 
Radio Watandar, 87.5 FM. The "We Want Electricity" campaign was a form of public 
protest, according to station officials. The campaign marked the first time that an 
independent media outlet encouraged the public to engage in a peaceful protest to 
demand better public services.   

"This was a good program because it turned the government’s attention towards the 
problem," said Ghulam Ali, a Kabul taxi driver who had honked his horn in support of 
the campaign.   

Radio Watandar officials said that lack of electricity has been among the chief complaints 
of its listeners since the station launched in October 2005. Kabul residents have limited 
access to public electricity in winter. Radio Watandar has a format where listeners leave 
messages with requests, comments and complaints on a range of issues.   

"The radio station alerted its listeners that on Dec. 13, 2006, when they hear the sound of 
horns on the radio they should honk their car horns," said Radio Watandar owner 
Mirwais Social. "After the campaign, in which most drivers participated, electricity 
service improved in Kabul. I don't know if the impact was our radio campaign or not, but 



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

8

I can say the improvement is declared simultaneously with our campaign and now the 
problem has been solved to some extent."   

According to some anecdotal reports, police attempted to prevent drivers from honking. 
Kabul Police Department spokesman Fahim Kohdamani denied this.   

"If such a thing took place during the campaign, it was only because of a lack of 
awareness on the part of some police," he said. "There were no orders from the police to 
stop the campaign."   

Nai Journalism Training Radio begins trial broadcast 

Nai launched the country's first and only educational radio for media professionals on 
Dec. 25, 2006. The station, called Radio Nai ('reed flute') began broadcast on 94.5 FM in 
Kabul City. 

The station's inaugural ceremony was attended by Nader Shah Aryan, the chairman of the 
frequency department of the Ministry of Communications, Sayyid Hussain Fazil 
Sancharaki, president of the Afghanistan National Union of Journalists and media 
professionals from a range of organizations.   

In his opening remarks, Nai Executive Director A. Mujeeb Khalvatgar said that the radio 
would strive to provide professional trainings for journalists. Radio Nai will begin by 
broadcasting eight hours daily.   

"The growth of TV and radio station is very beneficial for the country," said Aryan. 
"Before, journalists were only trained in the university and journalism courses, but this 
radio can train a large number of journalists at one time."   

Sancharaki said he appreciated the creation of the station.  

"As reporting and media work is a new phenomenon in Afghanistan and has yet to reach 
its place, therefore we must know better what responsibilities we have to our society and 
our profession," he said. "We must understand how to carry out our responsibilities in the 
fragile situation of our country. And it's good that Radio Nai has paid attention to this 
fact. Reporters can learn a lot by listening to this radio."   

Radio Nai will act as a training platform for journalism trainees and educate the public 
and media workers about journalism ethics.  

 

 

 



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

9

New Herat and Kabul TV stations launched  

A private television station called Hari TV has been launched in Heart city. 

"Hari TV started its trial broadcast three months after its establishment," Hari TV 
Chairman Sayyid Najeeb Yousefi said in a speech during the station's inauguration. "The 
channel goes on air four hours every night, which includes political, cultural, social and 
other entertainment programs."   

Herat's Department of Culture and Youth Affairs Director Wali Shah Bahra said he 
considers the establishment of private TV channels a cultural revolution.  Two other 
private TV channels, Ghoryan and Saghar, exist in Herat province.  

Meanwhile, a new TV station will be launched in Kabul City in March. Noorin TV will 
be available in Kabul only, but will expand to other cities, according to station officials.  

"Noorin TV has been created by Hajji Mohammad Arif Noori, a Panjshiri businessman," 
said Noorin TV official Sayyid Halem Hashemi. "The station will try to cover 
Afghanistan's cultural issues."   

Abdul Hamid Mubarez, a senior advisor to the Afghanistan National Union of 
Journalists, called the establishment of this channel an effective step.  

"Afghan TV channels are becoming political, so cultural TVs are very much needed and 
the launch of Noorin TV is good news."   

Badakhshan RTA reconstruction begins 

The construction work of Badakhshan RTA building, worth 900,000 afghanis began on 
Dec. 10. The former RTA building was destroyed in an electrical fire caused by poor 
wiring.   

"The building contains 22 rooms, which will meet RTA's basic technical needs," said 
RTA Badakhshan Director Sayed Mahmood Jalali.   
---------------------------------------------------------- 

For any queries or information please contact:  

mediawatch@nai.org.af 

 

 

 



                                                             MWR#19 
Nai-Supporting Afghanistan Open Media 

December 2006 
 

10

Sididqullah Tauwhidi 

Media Analyst 

sidiqullahtauwhidia@internews.org  

Mob: 009370279176  

OR  

Jawid Ahmad 

Media Monitor and reporter 

jawid.ahmad@nai.org.af  

Mob: 0093799340831  

The journalist can contact our Media Defense Lawyer, Mohammad Abdullah for any 
legal problem.  

Mobile: 0093797192050 

------------------------------------------------ 

To obtain a soft copy of the report, please visit the following link: www.nai.org.af   

Note: To maintain confidentiality and to protect sources it was not possible for Nai to 
corroborate the incidents by carrying out additional investigations.   

None of the material herein may be reproduced without permission from Nai.  

This newsletter was made possible through support provided by the office of the United 
States Agency for International Development through Counterpart International Inc, 
under the terms of award No. 306-A-00-05-00511-00.   

The opinions expressed herein are those of the author(s) and do not necessarily reflect 
the views of the U.S. Agency for International Development and Counterpart 
International. 

 


